Jak uzyskać informacje o właścicielu kamienicy?

Autor: Komitet Obrony Lokatorów / Obywatel24.pl

 

Starając się uzyskać informacje na temat właściciela reprywatyzowanej kamienicy, lokatorzy mogą napotkać różne trudności. Urzędy mogą odmówić podania informacji powołując się na Ustawę o ochronie danych osobowych. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest zadanie pytań we właściwy sposób.


Podstawową informacją, która jest nam potrzebna, jest numer ewidencyjny w Księdze Wieczystej interesującej nas nieruchomości. Jeśli nie znamy tego numeru, musimy napisać w tej sprawie do właściwego dla naszej dzielnicy Biura Geodezji i Katastru lub udać się tam osobiście.

Adresy wydziałów Biura Geodezji i Katastru w dzielnicach Białołęka, Mokotów, Praga Południe, Rembertów, Targówek, Ursynów, Wawer, Włochy podane są na stronie Urzędu Miasta.

W przypadku dzielnic: Bemowo, Bielany, Ochota, Praga-Północ, Śródmieście, Ursus, Wesoła, Wilanów, Wola, Żoliborz właściwy adres to:

Wydział Udostępniania Danych Ewidencji Gruntów i Budynków
ul. Marszałkowska 77/79, 00-683 Warszawa

Pisząc do urzędu w sprawie numeru ewidencyjnego w Księdze Wieczystej, możemy też zapytać o numer i datę wydania decyzji regulującej stan własności nieruchomości oraz organ wydający decyzję. Pomoże to nam w późniejszych krokach, jeśli będziemy chcieli dowiedzieć się czegoś więcej o historii przekształceń własnościowych interesującej nas kamienicy.

Wzór pierwszego pisma jest dostępny tutaj.

Uwaga: Pisanie pisma nie jest konieczne. Na miejscu we właściwym Biurze Geodezji i Katastru można uzyskać od ręki informację o numerze działki, za opłatą 2 zł.

Gdy otrzymamy już numer Księgi Wieczystej, możemy już sprawdzić aktualnego właściciela w warszawskim sądzie prowadzącym rejestr ksiąg wieczystych, który znajduje się przy al. Solidarności 58 (pomiędzy ul. Miodową, a pl. Bankowym). Sąd przyjmuje Interesantów w dni powszednie w godzinach 8.30 – 18.00. Na pierwszym piętrze w czytelni można uzyskać dostęp do komputerów, w których dostępne są informacje z Ksiąg Wieczystych. Do wyszukania obecnego właściciela wystarczy wpisanie numeru księgi wieczystej(1). W razie potrzeby, pracownicy czytelni pomagają w obsłudze komputera.

Jeżeli interesuje nas coś więcej i chcielibyśmy zapoznać się z treścią decyzji administracyjnych, które spowodowały przekazanie nieruchomości aktualnym właścicielom (np. w celu złożenia doniesienia do prokuratury(2) w sprawie nieprawidłowego przekazania nieruchomości), należy napisać do organu, który wydał decyzje o przekazaniu nieruchomości i podać numer decyzji oraz datę jej wydania. Koniecznie należy powołać się na Ustawę o dostępie do informacji publicznej, gdyż w przeciwnym wypadku urzędy będą mogły odmówić udostępnienia informacji powołując się na Ustawę o ochronie danych osobowych.

Wzór drugiego pisma dostępny jest tutaj.

Uwaga, WAŻNE: Najlepiej pisma dostarczać w dwóch kopiach osobiście i żądać potwierdzenia odbioru (pieczątki z datą) na egzemplarzu dokumentu, który zachowujemy dla siebie. Dokument z potwierdzeniem odbioru jest naszym jedynym dowodem, że pismo zostało złożone.

(1) Numer komputerowy może się nieco różnić od numeru KW, który otrzymaliśmy od urzędu. W razie wątpliwości, można uzyskać porady od obsługi czytelni.

(2) W przypadku prośby o przeanalizowanie postępowania reprywatyzacyjnego: Prokuratura Okręgowa Wydział Spraw Cywilnych i Administracyjnych ul. Chocimska 28, 00-791 Warszawa tel. (022) 217-31-20 (www.warszawa.po.gov.pl). W przypadku posiadania dowodów, Prokuratura Karna.